WWW.HONZAPLSEK.CZ    homepage . archiv . kontakt .            

Honza Plšek

ALLBOOM

01 audio text  Všechno nejlepší
02 audio text  Hořící vlaštovka
03 audio text  Supermárket
04 audio text  Slunce je tvůj stín
05 audio text  Ztracený kelt
06 audio text  Čekárna
07 audio text  Námořník
08 audio text  Na měsíc na Měsíc
09 audio text  Adelaide
10 audio text  Šeherezáda
11 audio text  Klavír na střeše
12 audio text  Závěry z klipů
13 audio text  Zátoka pláňat
14 audio text  O

Hudba a texty: Honza Plšek © 2000, není-li uvedeno jinak.
Nahráno 2000 až 2001.
Vydáno na CD vlastním nákladem 2001.
Honza Plšek - Alboom Honza Plšek - Alboom Honza Plšek - Alboom Honza Plšek - Alboom Honza Plšek - Alboom Honza Plšek - Alboom Honza Plšek - Alboom Honza Plšek - Alboom Honza Plšek - Alboom Honza Plšek - Alboom Honza Plšek - Alboom Honza Plšek - Alboom Honza Plšek - Alboom Honza Plšek - Alboom

Během civilní služby v brněnské Lipce jsem natočil a vydal Allboom, což měl být můj hudební vrchol. V podstatě se to podařilo. Dal jsem na něj to nejlepší, co jsem měl (a do té doby nenahrál) a natočil jsem vše nejlíp, jak jsem dovedl, ale zázrak se přeci jen nekonal. Hlavní změnou bylo natáčení rytmiky a celkový přístup k věci. Jednou v Brně na nějaké akci na Náměstí Svobody jedna moje kamarádka přemluvila jednoho diskžokeje, aby pustil předchozí CD "Hic sunt Leones - Love Songs". Zhrozil jsem se, jak špatně to zní na velké aparatuře a věděl jsem, že dosavadní přístup je na nic. Přemýšlel jsem, jak pořádně natočit rytmiku. Natočit skutečné bicí, to bylo nereálné a k automatickým bubeníkům jsem měl odpor. Tak jsem se vydal cestou samplů. Vyzobal jsem jednotlivé údery od svých oblíbených kapel a sestavil je do vlastních rytmů, včetně drobných nepřesností, aby to neznělo strojově. Všechny ostatní nástroje jsem pak už natočil sám (až na pár drobností, jako samplovaný klavír nebo smyčce). Nahrával a míchal jsem všechno opravdu velice pečlivě a uvážlivě, aby nehrávky byl co nejčistší. Zároveň jsem ale zachoval trochu spontáních improvizací, aby to neznělo sterilně. Pokusil jsem se o vytvoření jednotného typického zvuku kombinováním akustické a elektrické kytary, varhánek hraných s wah-wah pedálem a velmi opatrně nahrávaného bubnu djembe. Nahrávání bylo pracné a dlouhé, ale na civilní službě bylo relativně dost času. Velmi jsem si vyhrál i s obalem, kdy jsem vytvořil celý booklet i s obrázky, který se tiskl v tehdejší tiskárně v Lužánkách soutiskem z průhledných folií na recyklovaný papír. Vše jsem vydal opět pod hlavičkou "Hic sunt Leones" což se vzhledem k množství samplů docela hodilo a mohl jsem tak za členy kapely prohlísit velké množství slavných osobností (viz booklet). Výsledek sklidil u publika velké ovace a i já jsem byl vcelku spokojený. Allboom ale přeci jen znělo nějak chladně, zvuk jaksi přebíjel osobní sdělení a efekt přavažoval na uměním. Nicméně všichni se shodovali, že v tojlístku mých dosavadních CD je to "do třetice všeho dobrého". S velkými očekáváními jsem poslal CD na recenzi do Rock & Pop a mé obavy se potvrdily, neboť u Petra Korála dopadlo v Korálkách o půl bodu hůře než předchozí "Bílý Pokoj" (viz recenze níže). Trošku mne mrzelo, že to, co jsem považoval za přednost - stylová pestrost, kde styl slouží písni a nikoli naopak - znělo Petru Korálovi jako stylová rozháranost. Měl ale pravdu, že jsem skutečně vlastně nevěděl, co chci hrát. Šlo mi spíš o to vyzkoušet si své možnosti a taky o to, že když člověk napíše písničku, která si říká o určité aranžmá, tak velice touží to v tomto aranžmá slyšet. Proto jsem možná ani nikdy nezaložil skutečnolu kapelu, protože jsem měl zpravidla velmi přesnou představu o aranžmá, což by nefiktivní kapela asi nesla špatně. Chtěl jsem natočit inteligentní zajímavý pop v nejlepším slova smyslu, hraničící s uměním, tak jak to dělali v šedesátých letech Beatles, Pink Floyd, The Who či CSN&Y, protože jsem měl pocit, že to tady velmi chybí. Tématem alba byla symbolika Slunce a Měsíce jako dvou protikladů a principů běhu světa. Slunce i Měsíc se sřídavě prolínají celým albem. Také je zde přítomno téma války, ačkoli vše bylo natočeno před 11. září, ale ono to prostě v té době všechno tak nějak viselo ve vzduchu. V širší rovině jde o téma odcizení a rozporu uvnitř západní společnosti, kontrast mezi přírodou a civilizací, vnitřní emigrace. Jednou se supermárketový skřítek teskně dívá za noci do tmy do "tajemné krajiny" a jindy se zase jakýsi člověk-psanec teskně dívá z lesů zpět do města na "zámky v údolí". Svým duchem jsou to v podstatě moderní trampské písně. Natočením takto proaranžovaného alba jsem se muzikantsky doslova vyřádil. Další moje alba pak už směřovala zpátky ke komornějšímu pojetí s větším důrazem na obsah. Přes velký důraz na zvuk a vnější efekt ale Alboom rozhodně není plytké a pořád myslím patří k tomu nejlepšímu, co jsem natočil. Každopádně je to poslední moje klasické CD, vzniklé jako výsledek letité práce, provedené ve velkém stylu a plující na větru velkých hudebních snů. Allboom je poslouchatelné i dnes, ovšem patrně nikoli už jako někdejší velká mystická slavnost Slunce a Měsíce, ale už jen coby spotřební zboží zdarma. Písně z desky Allboom vesměs odolaly zkoušce času, mohu je prakticky všechny stále hrát naživo a jejich vnitřní poselství nevyčpělo.


REFERENCE:

Petr Korál, Rock&Pop, rubrika Korálky, leden 2002: Jan Honza Plšek & Hic Sunt Leones - Allboom - Další stylově rozháraný snímek. Nepříliš jistě zpívající Jan Plšek jako by si nebyl jist, zda chce dělat folk, písničkový pop rock, anebo ostřejší bigbítové věci. Ale v některých momentech to nezní tak zle... hodnocení: ** (z *****)

Petr Korál, Rock&Pop, rubrika Korálky, únor 2002: Různí interpreti - Komínová hudba 1. - Kompilace z "kuchyňsky" nahrávaných alb navzájem spřízněných interpretů převážně z Brna, sdružených - alespoň mám ten pocit - kolem Jana Honzy Plška, jehož nový snímek Allboom byl recenzován už v minulých Korálcích. Většina nahrávek, oscilujících v širokém rozmezí rock-folk-kytarový pop, působí značně začátečnickým dojmem a úporná snaha o "uměleckost" a nekomerčnost přebíjí skromné autorské i interpretační schopnosti muzikantů (3PS, Honzyk a Sluníčko, Jan Honza Plšek, Zub, Větrná noc), ale z CD lze vyzobnout i několik docela chutných písňových třešniček (Nevadí, Supermárket, Podívej, Psaní). hodnocení: ** (z *****)

http://mp3s.nadruhou.net/jan+honza+plsek


NÁSTROJE & NAHRÁVÁNÍ:

Elektrická Jolana
Španělka - se silonovými strunami
Akustická Epiphonka - často používaná i jako elektrická kytara, protože ladila líp než Jolana.
baskytara Jolana Discobass
Efekty : Zkreslení, reverb (obojí na kombu) a wah-wah pedál
El.kytary jsou snímány mikrofonem přes kombo
BICÍ - samply skutečných bicích (jednotlivé údery jsem sestavil do vlastních rytmů). Zdroje : Oasis - Supersonic, Live Forever, Alive, Listen Up, Fuckin` In The Bushes, Go Let It Out, Where Did It All Go Wrong?, Red Hot Chilli Peppers - Otherside
PERUKSE - buben djembe, tamburína, všelijaká chrastítka, dětský činýlek a triangl z Lipky
KLÁVESY - malé no-name varhánky s wah-wah pedálem a snímané přes kombo.
SAMPLY upravené z cizích nahrávek - klavír, trubky, smyčce, sitar, mluvené slovo (viz. jednotlivé písničky)
Flétny, harmoniky, kazoo, brumli a cinkátka jsem nahrál sám.

Všechno je nahrané přes mikrofon do počítače. Moje zvukovka mi neumožňovala odposlech, takže jsem všechny nástroje nahrával podle jednoduchých rytmů nastavených na klávesách. Mix a editaci jsem dělal v utilitce Waveshaper. Nejednalo se o pravý mix, ale o vrstvení pomocí funkce "paste". Hotové základy bez zpěvu jsem si nechal vypálit na CD, které jsem pak pužil jako playback při nahrávání zpěvu. Kvůli zpěvu jsem si konečně pořídil trochu lepší mikrofony a nová sluchátka.

ZAJÍMAVOSTI:

Všechno nejlepší - samply: klavír (Oasis - Don`t Look Back In Anger) - zrychleně i normálně, trubky (Beatles - Got To Get You Into My Life), bicí. Ostatní nástroje jsem nahrál sám. Písnička napsaná z čirého nadšení (když se člověk odráží ode dna).

Hořící vlaštovka - samply: trubky - sestříhaná Radarova falešná famfára ze seriálu M.A.S.H. (vystřihl jsem jenom ty čisté tóny - v celém Radarově výstupu byly všeho všudy tři - a z nich jsem sestavil trubkový part do refrénu, v některých částech však na okamžik zazní slavná famfára ve své původní podobě), hláška na konci - děda Wigguma ze seriálu Simponovi, bicí. Ostatní nástroje jsem nahrál sám. Ke konci je sólo na kytaru hrané smyčcem. Písničku jsem napsal skutečně bezprostředně po té, co jsem ve schránce našel povolávací rozkaz.

Supermárket - písnička zaznamenala velký úspěch na koncertu na Lipce a nahrávka byla pořízena speciálně pro výukový porgram Lipky (proto ta čistota a pečlivost). Na nahrávce nejsou žádné samply, všechny nástroje jsem nahrál sám. Metalofon mi zapůjčila kapela Větrná noc. Písničku pochválil i Petr Korál v recenzi komplace Komínová hudba 1. Jde v podstatě o moji typickou tehdejší písničku, obsahující prvek postmoderní mytologie (supermárketový skřítek) a využívající v textu metodu stylizace v první osobě do tématu písně - "jsem (něco ...)". Písnička byla ve své bodě malým hitem, a bylo na mě pokřikováno "skřítek", avšak o deset let později, kdy jsem ji zahrál v Café Práh v pravém supermárketu Vaňovka a těšil se jak to hezky vyzní, tak už u posluchačů nějak nezabodovala. Asi už nevyznívá tak dobře ta stylizace do skřítka :-)

Slunce je tvůj stín - Na nahrávce nejsou žádné samply, všechny nástroje jsem nahrál sám. Písnička je nenápadná, ale je jednou z těch, kvůli které jsem celou desku vůbec dělal. Tématicky i zvukově v sobě spojuje přírodní a civilizační prvky, realitu i mystiku, např. buben djembe, indickou flétnu a elektrickou kytaru. Je v ní vize, která prostupuje celým albem - člověk dívající se z lesů na město s pocitem odcizení. Takové modernější trampství.

Ztracený Kelt - Na nahrávce nejsou žádné samply, všechny nástroje jsem nahrál sám. Opět nenápadná, ale přitom klíčová písnička, tématicky i zvukově rozvíjející předchozí "Slunce je tvůj stín". Je to jakyby racionální vysvětlení pocitů odcizení (ztracený potomek dávných keltů zanechaný v cizí zemi), avšak ve skutečnosti je toto vysvětlení ještě více iracionální, takže určitá katarze sice přichází, ale prakticky pouze v poetické rovině.

Čekárna - samply: sitar (Beatles - Love You To), jeden "indický" akord (Beatles - Getting Better), trubky (Beatles - Got To Get You Into My Life) - famfára pozpátku, bicí. Ostatní nástroje a potlesk na konci jsem nahrál sám. Opět je zde v kontrastu to divoké přírodní se špinavým civilizačním ((oči kočky a listy bříz vs. plechová čekárna), což se pak odráží i v neviditelné rovině ("tuny odpadu mi v hlavě rezaví").

Námořník - samply: moře (Oasis - Champagne Supernova), smyčce (Oasis - Whatever), bicí. Námořnický hvizd mi obstarala moje mamka. Některé klávesy mi nahrál počítač podle napsaných not (což způsobilo lehké podladění v mezihrách). Ostatní zvuky a nástroje jsem nahrál sám. Zpěv je tu zazpíván extrémně umečeným způsobem, protože jinak kolidoval s frekvencemi bohatého aranžmá. Písnička byla a je docela oblíbená. Když se ve stejné době u nás prosadily kapely jako Kryštof nebo Chinaski, které po Anně K přeci jen do českého prostředí vnesly nové vibrace a novou zvukovou kvalitu, opustila mne potřeba dělat takové zasněně popové aranže, jako je Námořník. Do té doby mi taková hudba u nás chyběla, ale pak už jsem neviděl důvod v tomto směru pokračovat.

Na měsíc na Měsíc - Kromě samplovaných bicích jsem všechny nástoje nahrál sám. Kamarád basák mi pochválil basu, že prý jdu zcela proti módě různých slapů apod., a místo toho hraju jak nějací Led Zeppelin. Já jsem měl vždycky rád klasickou dunivou basu na čtyři struny a ne ty efektní složité techniky, které ve výsledku písničce ubírají spodek, a čas mi dal za pravdu. Tady je basa zkreslená, což jsem snad nikde jinde nikdy nepoužil. Odpíchnutá písnička má především desku popohnat a taky se mi moc líbil nápad udělat druhou polovinu zpomaleně a moc jsem se těšil jak to nahraju a jak to bude znít.

Adelaide - samply: smyčce (Beatles - Eleanor Rigby), bicí, zvuk kapek mi myslím donesl Peťa Rychtecký. Ostatní nástroje jsem nahrál sám. Melodii jsem napsal v Kanadě, protože se mi tam líbila jedna černoška a tak jsem zkoušel napsat písničku, která by nás jakože uživila :-). Text už je odjinud. Dlouhá epická balada s rafinovanými přechody mezi tóinami v sobě spojuje řadu starších a nových nápadů a sklidila všeobecné uznání. Docela dlouhé pasáže hrané pouze s akustickou kytarou písničku jakoby zdržují, ale jsou tu zařazeny hlavně z hlediska plynutí alba, aby si posluchač trochu odpočinul po předchozím hutné dávce zvuků a připravil se na ještě náročnější druhou polovinu desky. Možná jsem to měl raději vyřešit zařazením nějaké instrumentálky a Adelaide raději zhutnit, ale co není může být.

Šeherezáda - samply: bicí, pohádku "O zlaté rybce" vypráví Jan Werich. Brumli mi původně nahrával Peťa Rychtecký, ale kvůli jinému ladění konečné verze jsem ji musel přetočit. Vzorné hvízdání opět ztvárnila mamka. Ostatní nástroje jsme nahrál sám. V aranži slok jsem si hrál na Kinks a v refrénu na Beatles. Později se však ukázalo, že písnička žádné aranžmá nepotřebuje a že funguje naživo jenom s kytarou, a tak ji s trochu jiným textem pořád hrávám na koncertech.

Klavír na střeše - samply: klavír (G.Gerschwin - Lullaby, hraje Alicia Zizzo, zrychleno), závěr (Beatles - Getting Better + A Day In The Life, zpomaleno, bicí. Zvuk, co zní jako "violončelo" jsem zahrál smyčcem na kytaru. Zde je pomyslný vrchol desky, po němž už následuje pozvolné příjemné vyklesávání k přistání. Docela ambiciózní skladba čekala na své dokončení a provedení řadu let. Nakonec se to docela poadřilo, nicméně naživo se "Klavír na střeše" dost dobře hrát nedá, ani jsem to nezkoušel.

Záběry z klipů - Na nahrávce nejsou žádné samply, všechny nástroje jsem nahrál sám. Po vrcholném vzepětí v "Klavíru na střeše" se znovu vynořuje duch nenápadných !přírodních" skladeb z počátku desky a nezvykle dlouhá písnička pomalu přivádí celou desku do finále. Snové vyprávnění se odvíjí na pozadí návštěvy moravského vinného sklípku ve Bzenci.

Zátoka pláňat (Suicide Is Painless) - Autor: Johny Mandel. Písnička je ze seriálu M.A.S.H. 007. Můj text nemá s originálem nic společného, spíš vychází z děje seriálu. Na albu je tato drobnost jako další připomenutí tématu války, které nenápadně prostupuje celým albem. Samply: na konci zazní znělka a kousek ze seriálu M.A.S.H. (nahráno přímo u televize).

O - Tichounké, takřka neznatelné, finále celé desky. Na obalu alba je písnička označená obrázkem sluníčka. Nahrával jsem ji v létě asi ve 4 ráno, měl jsem otevřené okno a na nahrávce jsou slyšet ptáci. Jde o obranu před všeobecným cynismem vůči všemu hezkému, který se v té době šířil jako ten "správný" "cool" intelektuální postoj ke světu. Tento druh cynismu byl zábavný, když se objevil jako vtipná reakce na šablonovitě správný svět (když s ním např. přišly kapely Buty nebo Mňága a Žďorp), ale přestal být zábavný, když se z něj stal další bezmyšlenkovitý stereotyp. Píseň svůj boj vede rafinovaně, nikoli naivně, neboť nenápadně obrací cynismus naruby - cynismem vůči cynismu se vrací základní k úctě k hezkému. Tímto postcynickým úsměvem celé Allboom končí.


Nepoužité materiály:

nepoužito    nepoužito    nepoužito    nepoužito    nepoužito

nepoužito    nepoužito    nepoužito    nepoužito    nepoužito    nepoužito    nepoužito



VŠECHNO NEJLEPŠÍ

Čajíček si dej
a pěkně poslouchej
jsi-li sama nebo sám
tak si snad i zaspívej

No sláva to nejhorší
už máš za sebou
můžem tě teď vzít
s sebou s sebou

Musím ti to říct,
že vyju na Měsíc
když si prohlížím
ten tvůj rub a líc

No sláva to nejhorší
už máš za sebou
můžem tě teď vzít
s sebou s sebou

Tak to prosím zkus
a zazpívej mi blues
taky mám svých pár
malých nočních hrůz

No sláva to nejhorší
už máš za sebou
můžem tě teď vzít
na dálkový autobus

Právě to nejlepší
teď máš před sebou
právě to nejlepší
teď máš před sebou
právě to nejlepší
teď máš před sebou
právě to nejlepší
teď máš před sebou



HOŘÍCÍ VLAŠTOVKA

Čekám ňákej dopis
a žíly mě to netrhá
nedá se nic dělat
tak co by se dělalo
a když jsem ho dostal
a zjistil že jsem ho dostal já
řek jsem si: "To jsem přece já"
a něco ve mě zařvalo !

Sním o tom jak
hořící vlaštovka na sníh dopadá
už je to tak
ten blbej dopis mi píše armáda
a kdykoli bude teď chtít
jak vojáčky z cínu
nás pošle velení
třeba na Hercegovinu
k roztavení
až přijde ten správný
přijde ten správný
čas
není o co stát

Tak tu stojím na schodech
s tím dopisem a přemýšlím
co by se asi stalo
kdybych vzal maminčin zapalovač
poskládal z dopisu vlaštovku
tiše ji zapálil
a hodil z okna
aspoň bych už věděl jak smrdí
hořící razítko !

Sním o tom jak ... ...o co stát

Doufám že poznal jsi hned
že těch několik vět
mělo být jenom vtip
vím vážně že vážně se vážné
věci neberou
brnkačka na basu piv
vojna není co dřív
řekni kde se máš líp
snad ještě o něco výš
ještě o něco výš
a chcíp-
-ňy !



SUPERMÁRKET

Jsem jen malý a hloupý skřítek
zrozen z papírů a smítek
málo mi stačí a žiju jak pán
svůj dům v super - márketu mám

Spávám s Barbie v jejím bytu
snídám jabka v igelitu
čtu si knížky na nočníku
pak se vozím na vozíku

Hej hou supermarket
hej hou jdem se válet
hej hou všechno tady je

V zimě je tu hezky teplo
v létě zase hezky chladno
ráno mi rožnou velký světlo
večer mě zamčou a světlo zhasnou

Hej hou supermarket

V noci supermarket spí
sedávám na nejvyšším regálu
v plechovém podkroví
skučí vítr, tak se balím do šálu
a není mi vzletně
a město světla rožíná
a za ním ve tmě
tajemná krajina
tajemná krajina
tajemná krajina

Jsem jen malý a hloupý skřítek
zrozen z papírů a smítek
málo mi stačí a žiju jak pán
svůj dům v super - márketu mám
nikdo o mě ani neví
nikdo mě nikdy neobjeví
jsem jen malý a hloupý skřítek
žiju i bez čísel a bez razítek

Hej hou ...... všechno tady je
...... všechno tady je
jejé jejejejejé jé je !



SLUNCE JE TVŮJ STÍN

Zvláštní to kraj
sedím v listí piju čaj
do vlasů si vplétám kouř
v lesích tajně spím
v lesích na podzim
ohýnku hoř
slunce vrhá stín

Houpej se kývej
tancuj a zpívej
pod vlajkou z modrých džín
v pirátské bárce
mizíme v dálce
záříš tak že slunce je tvůj stín

Zouvám se z bot
v marné snaze obejmout
slunce s celou oblohou
a lidé v zámcích spí
v zámcích v údolí
pouta na nohou
je dávno nebolí

Houpej se kývej
tancuj a zpívej
pod vlajkou z modrých džín
v pirátské bárce
mizíme v dálce
záříš tak že slunce je tvůj stín

Zvláštní to kraj
sedím v listí piju čaj
do vlasů si vplétám kouř



ZTRACENÝ KELT

Jsem bílý jak
podzemní mravenec
slepecká hůl
jeskyní houba
jak perly
svázané v růženec
jak stolní sůl
jak bílá myš

Nesvědčí
mé pleti slunce svit
jak v poli kříž
na slunci září
smět se tak
do kůží zabalit
vrátit se zpět
k nám na sever !

Popojedem dál
víno a vítr je můj král
dva tisíce let
vrací s zpátky
ztracený kelt
ztracený kelt

Nemám rád
mentální tempery
temperament
jó ten mi schází
těším se
na dlouhé večery
až v chatrčích
ohně zaplanou !

Popojedem dál...



ČEKÁRNA

Je mi zle tak vnímám každou vteřinu
sedím ve stínu a brnkám na šalmaj
zní to jak když mňouká kočka
prázdnou čekárnou
její oči jsou
jak heřmánkový čaj

Na konečné rozmazaných kolejí
někdy později snad budu klidně spát
teď už mám jen smetí v kapse
kostky vzduchem letí tak se
snad
můžu aspoň bát

Zítra ten způsob najdeme
zítra si na sníh sedneme
zítra je den kdy řekneme
jó a nebo taky né

Na pomezí geniálních nápadů
tuny odpadu mi v hlavě rezaví
po plechových vlnách plují
žluté listy bříz
jen starý rys-
-tu pije na zdraví

Je mi fajn tak vnímám každou hodinu
ležím ve stínu svalený jak míč
po chodníku plují stovky
zlatých vršků od sodovky
pryč
někam na Miami Beach

Zítra ten způsob najdeme
zítra si na sníh sedneme
zítra je den kdy řekneme
jó a nebo taky né



NÁMOŘNÍK

Jsem jen námořník
mířím do neznáma
s vlajkou děravou
s cílem za horama
vezu vzácný náklad
v bednách dřevěných

V bednách dřevěných
v pytlích od cementu
sbírky motýlů
z bájných kontinentů
na špendlících vypadají
jako květiny

Víří pestré krovky
vrážím do žárovky
jednou sluncem proletím

Jsem jen námořník
stále slyším z dálky
zvláštní dunění
to jsou hrůzy války
nebo jenom mraky
co nad obzorem jdou

Hey hey nasedej
někam odplujeme
dál až na Měsíc
tam se ukryjeme
a budem v noci taky tiše
zářit nad vodou

Víří pestré krovky
vrážím do žárovky
jednou sluncem proletím
sázím kytky v zimě
lásko obejmi mě
před námi je další století...



NA MĚSíC NA MĚSÍC

Chceš-li výš a víš že výš chceš víc
na měsíc si odskoč na Měsíc

Sere mě čím dál víc
jak vidíš svět
odleť na Měsíc
na sto let
tam můžeš z plných plic
nenávidět
a až
vyvětráš
vrať se zpět

Chceš-li dál a dál už nechceš stát
stát se mů(že) není o co stát
Sere mě čím dál víc
jak vidíš svět
odleť na Měsíc
na sto let
tam můžeš z plných plic
nenávidět
a až vyvětráš
vrať se zpět

Až vyvětráš
až vyvětráš
až vyvětráš
až vyvětráš
tak se vrať zpátky
na naši Zem
celej den protancujem
celou noc zapomenem
je to krásný když vítr tě
vláčí tam a sem...



ADELAIDE

Adelaide
přístav v bouři
světla parníků
mizí v kouři
sovy v chrámech
oči mhouří
v oknech nočních přízraků
lampy hoří

Adelaide
z velké dálky
slyším jako zvon
zvonit šálky
chytila`s mě
na korálky
a já hloupý náčelník
vracím se z války
z velké nekonečné války
za tebou

Jak venku
usedá sníh
pláčou okna
na kolejích
Adelaide
všechno je už pryč

Zítra
všechno přijde
prozatím
si nakreslím tvůj stín
a jestli vůbec slunce vyjde
tak se štěstím
rozletím

Tak ti volám
Adelaide
než to nádherný
slunce zajde
nocí letí
tiché My Day
ptám se co se může stát
a ty na to: "Hádej"
no tak mi to teda nandey
já se poddávám

Jak venku...

Zítra...

Adelaide
volám zase
lezu po stěnách
jako v base
v noci spávám
na atlase
v nekonečných úvahách
o správné trase



ŠEHEREZÁDA

Čáry máry pod kočáry
na kobylce od kytary
pádí rytíř staré doby
mává hadrou na nádobí
jenže lidi kašlou na prapory
nefungují staré vzory
nefungují staré řády
svět je právě teď a tady
kolem nás

Jak ten rytíř hledám marně
šťastnou hvězdu na hvězdárně
jak Don Quijote ztracen v Číně
při happyendech pláču v kině
tak co lásko zkusíme to ?
všechno zvorat tohle léto
prožijem si všechny chyby
žádné coby žádné kdyby
neplatí

Hey hey poslouchej
ty jedna Šeherezádo
jsem z tebe hotovej
tak sbal se můžem
vyrazit třeba hned
někam do háje
připrav se na Eldorádo
jsem pilot tramvaje
a na parníku Svět
dlouze sním
vítr fouká
stoupá dým
áhóóój
já odjíždím
tak se měj
já už se nevrátím

Čáry máry pod kočáry
na kobylce od kytary
pádí rytíř starých časů
marně kouká do atlasu
marně hledá staré stopy
v ostrém větru brousí kopí
vztekle dupe po přilbici
a odchází na silnici
na stopa

Hey hey...



KLAVÍR NA STŘEŠE

Otevírám staré dveře
ve tvém závoji
ocitám se u večeře
v bílém pokoji
směješ se a jako kočka
ležíš klidně na skříni
kdo se první proviní
v bílém pokoji

Na posvátném místě v lese
prastarý je chrám
no a támhle podívej se
z toho kopce tam !
je prý vidět Prátr
když je jasná noc
tak co ? už mi věříš ?
že je rovná Zem
a že se kolem hvězdy točí
že každý den
ráno když se vzbudíš skončí

Klavír na nejvyšší střeše světa
klavír na nejvyšší střeše světa
klavír na nejvyšší střeše světa
zas mě někam odnáší

Myšlenky jak hejna mraků
přes hlavu mi jdou
jak když písně keporkaků
tančí pod vodou
všechny prachy svírám v dlani
v kapse cítím celý svět
a něco jako amulet
co když náhodou

Kolem proudí lesklý auta
ani nevím kam
s odhodláním kosmonauta
dneska odlétám
a dobrá víla
mi drží místo u okna
venku letí bílá
krajina
ta babička sklíčka jak John Lennon má
usínám
jsem ve svém bílém pokoji a slyším jenom

Klavír...



ZÁBĚRY Z KLIPŮ

Za okny vlaku
záběry z klipů
ztracené vísky
na jižním cípu
průvodčí zmaten
z interních vtipů
aleluja

Obrysy bílé
kostelní věže
krajiny vždycky
usíná v leže
příjemný večer?
ale kdeže...
aleluja

Na stěnách sklípku
lesknou se mince
jak drobné hvězdy
v nebeské jímce
s portréty králů
a malého prince
aleluja

Tropická palma
v prastarém domě
není tu nikdo
snad jenom kromě
téhleté písně
o tobě a o mně
aleluja

Když hledáš něco
něco mezi řádky
nejsou nic platné
klávesové zkratky
zvláštěpak v mailech
co se vrátily zpátky
aleluja

Vznáším se ve tmě
v ponorné řece
a se mnou mouchy
co zůstaly v mléce
vidíme světlo
tak tedy přece
aleluja

Do ticha mi hraje
blána ze sluchátek
do tmy mi svítí
planoucí drátek
náladu mi zvedá
soustava kladek
aleluja

Z mých kapel jsou jen
bloudící vraky
ze skal a lesů
vyhnali draky
Vinnetou umřel
před mými zraky
aleluja

Jsem zlý jako bouře
a silný jak medvěd
mám tygří drápy
a životů devět
nenech se zmást když
se nechávám předjet
aleluja

Podzimní vítr
ve větvích zpívá
hlína se hýbe
jak by byla živá
vždyť jsem měl včera
jenom dvě piva
aleluja

Lidé jsou křehké
bloudící jachty
vláčeny silou
své vlastní plachty
sleduješ mraky
a říkáš si "ach ty
mraky!"

Mám tě rád blízko
když záříš létem
když štětcem píšeš
diplomy dětem
když v prstech točíš
lipovým květem
aleluja

Budem se válet
v prachovém peří
vyprávět bajky
starému keři
uhánět lesem
s divokou zvěří
aleluja

Baby, I Love You
baby, I Love You
baby, I Love You
baby, I Love You

V pondělí ráno
začíná práce
vysvitlo slunce
ale jen krátce
to zase byla
zmatená akce
aleluja
óm



ZÁTOKA PLÁŇAT

Vkládám lístek do květin
zítra domů odletím
nechci už pít
jen se pomodlit
ať se ráno probudím
až uvidím tě mávat
u nás na zátoce pláňat
pak teprve tomu uvěřím



sun

Lásko nádherně je mi
lásko spoutej mě a vezmi
dál a výš
dokud zem uvidíš
ať mám kam dopadnout
až mě opustíš
ať mám kam dopadnout
až mě opustíš

Na kopečku v Africe
stojí stará věznice
když se brána zavírá
další vězeň umírá

Lásko slunce tvé hřeje
lásko i v době zlé tak kde je
dálů se ptám
na sever okno mám
cítím vítr a oceán
na sever okno mám
cítím vítr a oceán

Na kopečku...

Lásko šíleně je mi
lásko spoutej mě a někam
do tmy hoď
nalož mě na svou loď
a už pluj pluj
na dlouhou pouť
a už pluj pluj
na dlouhou pouť

Na kopečku...

Lásko známý muž řekl
že jsi mrtvá už a smekl
s úsměvem
tak mu dej, všechno vem
ať se trápí
a je zachráněn
ať se trápí
a je zachráněn

Na kopečku...

Lásko nádherně...



Všechna práva vyhrazena © Jan Plšek